fredag 21. august 2009

18. august POLARSIRKELLANDET...

eller Nord-Norges tak som det også kalles. 11 spisse topper hvor Oksskolten troner som N-Norges høyeste fjell 1916 m.o.h. Det er Okstindan som omkranser Okstindbreen. Og for et skue! Godt det låg litt tåke og delvis skjulte herligheten, så jeg ikke mista totalt pusten. Det er så vilt og vakkert - breetungene strakte seg ned i dalsøkkene., så innbydende og fristende., farlige også. Jeg var på Svartisen, Tåkeheimen og Helgelandsbukken i fjor sommer. Den turen ga meirsmak, og lysta på meir er ikke blitt mindre. Jeg bestemte meg på flekken - hit skal jeg tilbake. Alle 11 toppene er greie å bestige fra breeplatået. Jeg gleder meg! Polarsirkellandet har mangt og mye å by på. Det er et eldorado for fotturer i fjellet, grotteturer, breturer, fiske i sjø og vann. Fra smul sjø til evig snø, i fred og ro med telt og fiskestang. Jeg er vilt begeistra! Jeg må også nevne turen over fjellet fra Tverrelvneset.., Steinkyrkja, og Hatten med sin karakteristiske form og farge. Hatten er geologisk sett en serpentin/olivinkupp, og det er serpentin som gir fjellet den varme rustrøde fargen. Når jeg såg fjellet første gang tenkte jeg: "Dette fjellet må da være helligt!" Det har vært drevet ut kobber fra Hatten en gang i tiden. Det er et flott landemerke.

Da jeg startet denne turen visste jeg med sikkerhet at jeg ville få mange ulike opplevelser, og spesielt mange naturopplevelser, så klart. Lite ante jeg at menneskene jeg møtte.., vennligheten, hjelpsomheten og gjestfriheten skulle være med på å prege turen så til de grader. Det har bare gjort turen enda mer spesiell. Takk til Tore som bad oss inn på hytta si, og som vi spiste ut på marka (ut av huset). Du aner ikke hvor godt det smakte. Koselige Grannes Camping med sin heilt spesielle stil og stemning. Lune gode Stekvasselv Gjestegård... I skrivende stund sitter jeg på Umbukta Fjellstue.
Denne uka har som de siste ukene bydd på litt ekstra. Den midlertidige plomba jeg fekk i Åseral, fant det passende å takke for seg - langt.., langt fra tannlegen.., 20 mil.., en vei. Du leste riktig. Men omsider var det hjelp å få. Her fra Umbukta er det bare 7-8 mil tur/retur., alt klaffa. Heidi som driver her, skulle tilfeldigvis til Mo i dag. Tannlegen var tilfeldigvis hyttenabo til Stekvasselv Gjestegård. Jeg fortalde tilfeldigvis om tanna mi., han hadde tilfeldigvis time... Heidis mann, Thor Inge går Norge på Langs, og kunne dermed være behjelpeleg med kart, kabel og GPS så jeg fekk lagt inn nye kart på gps en min.., karta vart borte heilt tilfeldig, så klart... Nå skal det bli godt å henge sekken på ryggen etter en lang kviledag...
Hilsen fra Marita

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar